Poké ball je věc ve tvaru míče, kterým se chytají divocí pokémoni. Takže Poké ball je použitelný při chytání a ukládání Pokémonů. Trenér může u sebe nést několik různých Poké ballů. Nicméně, pokud naplní ve svých Poké ballech více než šest pokémonů, které chce trenér mít u sebe, sedmý pokémon se transportuje za jeho ostatními Poké bally, například do pokémonského střediska nebo v případě Ashe, k profesorovi Oakovi.
Obyčejný Poké ball je určený k chytání né moc silných pokémonů. Je to dáno i tím, jak pokémona oslabíte, když na něj hodíte Poké ball. Poké ballů existuje více druhů, takže nejvýhodnější volba je na každého pokémona hodit ten správný Poké ball.
Mechanika
Ačkoli technologie Poké ballu zůstává neznámá, základní mechanismy jsou docela lehké k porozumění. V bitvě, když je Pokémon oslabený, trenér hodí Poké ball na pokémona. Teď nastává chvíle, kdy se pokémon chytí, nebo vyvine energii, která by ho zpátky vymrští z Poké ballu. Jestli pokémon uteče, v seriále se vrací zpět k trenérovi, zatímco ve hrách se Poké ball rozletí a není dále použitelný.
Jak jste mohli vidět, v epizodách „Gulpin it Down“ a „Claydol Big and Tall“, normální Poké ball má potíž chytit extrémně velkého a těžkého Pokémona. Později v těchto epizodách se ukazuje, že starověké civilizace dokázaly tuto záležitost vyřešit. K chycení velmi velkého Pokémona vybudovali opravdu velký Poké ball z kamene. Ať tak nebo onak, obrovský Poké ball z kamene je téměř nemožné použít, proto vzestupem technologie přišlo řešení ve formě Heavy ballu.
Kromě chytání pokémonů, slouží Poké ball jako taková úschovna pokémonů. Trenér může mít šest Poké ballů s pokémony najednou. Při bitvě, když pokémon prohraje a není schopen pokračovat, trenér si jej může zavolat zpátky tak, že na něj namíří Poké ballem a paprsek jej znovu uschová. Někteří pokémoni jsou schopni opustit jejich Poké bally bez výzvy trenéra. Mezi tyto příklady patří Jessiin Seviper a Wobbuffet, Mayina Skitty, Mistyin Psyduck a Brockův Croagunk. Jestliže si Pokémon nepřeje vystoupit z jeho Poké ballu, i když jej trenér vyšle, blesk světla vyjde z Poké ballu a hned zase zaleze. Toto se stalo v epizodě „Pryč s Digletty!“, kdy se Gary Oak pokusil vyslat několik neznámých pokémonů, aby bojovali s Digletty. Stejný případ se stal také Ashovi, když se o to pokoušel s jeho Squirtlem. Pokoušelo se o to více trenérů, ale žádný nebyl úspěšný.
Poké bally nejsou vždy v plné velikosti. Když si trenér přeje, aby se Poké ball změnil na velikost miniatury, šáhne na knoflík na přední straně. Tímto způsobem se zvětšuje i zmenšuje. Tato velikost je více užitečná pro uskladnění Poké ballů a také proto, aby se mohly nést v kapsách či na páscích.
Poké bally pravděpodobně můžou komunikovat s pokédexem. Jestliže trenér chytí nového pokémona zatímco jejich tým šesti Pokémonů je plný, Poké ball bude transportován mezi jiné Poké bally. Když se Dawn pokusí chytit Ashova Pikachu v epizodě „Dva stupně odloučení!“, její Poké ball se otevřel a následně se odrazil, protože pokémon může být chycen pouze do jednoho Poké ballu. Toto nesouhlasilo zvláště ve starších epizodách, jako je „Zlý až na kost!“, kdy Jessie vrhá Poké ball na Otoshiho Dodua a málem ho chytila, kdyby nezasáhl Otoshiho Marowak.
Z Poké ballu se také dá pokémona vypustit. Pokud se trenér rozhodne opustit pokémona, objeví se modré světlo, které je znakem, že pokémon už nepatří tomu trenérovi. Když je pokémon uvolněn, může se stát divokým, nebo v případě Brocka a Jessie, při uvolnění Ninetalese a Dustoxe, se Poké ball může rozbít.
Přesnost Poké ballu
Někdy se stává, že Poké bally někdy neuspějí v chytání Pokémonů (kromě Master ballu), ale někdy se stane, že vůbec nepřijde do kontaktu s divokým Pokémonem.
V I. Generaci byla šance , že Poké ball mohl minout, tato zpráva zněla „Zmeškali jste Pokémona!“. Obvykle se to stane uvnitř Safari Zone při boji s Chansey, Snorlaxem či s legendárními Pokémony.
V Lavender Town v pokémoní věži uhýbali duchové hozenému Poké ballu. I přes použití Silph Scope se duch Marowak nedal chytit.
V generaci IV, ve dvojité bitvě se dvěma divokými pokémony, hráč potřebuje vytlouct jednoho z pokémonu před chycením jiného pokémona. Jestliže ne, hra mu nedovolí chytit pokémona se zprávou „To není nic dobrého!“.